Τα παιδιά φαίνεται να εκδηλώνουν και αυτά συναισθηματική κατανάλωση φαγητού (να καταναλώνουν, δηλαδή, φαγητό ως απάντηση σε αρνητικά και θετικά συναισθήματα), ωστόσο η υπάρχουσα έρευνα έχει στηριχθεί κατά κύριο λόγο στις αναφορές των γονέων και παιδιών, οι οποίες μπορεί να μην αντικατοπτρίζουν αντικειμενικά την πραγματική συμπεριφορά των παιδιών.
Πώς σχεδιάστηκε η μελέτη;
Σε πρόσφατη μελέτη εξετάστηκε η επίδραση των συναισθημάτων της χαράς και της λύπης στην κατανάλωση σνακ από τα παιδιά. Επίσης εξετάστηκε η πιθανή ύπαρξη αλληλεπίδρασης μεταξύ των χαρακτηριστικών των παιδιών και ειδικότερα, του βάρους, του φύλου και της ηλικίας με τη διάθεση ώστε να προβλεφθεί η κατανάλωση σνακ. Για να προκληθεί η κατάλληλη διάθεση, τα παιδιά μέσης ηλικίας 6,8 ετών (εύρος 5-8 ετών) χωρίστηκαν τυχαία σε μία από τις τρεις προκλήσεις διάθεσης (χαρά, λύπη ή ουδέτερη διάθεση). Η κατανάλωση σνακ από τα παιδιά παρατηρήθηκε και μετρήθηκε μετά την πρόκληση της διάθεσης μέσω επιλεγμένων σημείων της παιδικής ταινίας «ο βασιλιάς των λιονταριών».
Τι έδειξαν τα αποτελέσματα;
Τα ευρήματα έδειξαν ότι τα παιδιά στη που ήταν σε κατάσταση λύπης κατανάλωσαν περισσότερη ενέργεια από σοκολάτα, ακολουθούμενα από τα παιδιά στην χαρούμενη διάθεση και τέλος βρίσκονταν τα παιδιά που ήταν σε ουδέτερη κατάσταση. Ωστόσο, το αντίστροφο παρατηρήθηκε για τα αλμυρά σνακ: τα παιδιά στην ουδέτερη κατάσταση κατανάλωσαν περισσότερη ενέργεια από το αλμυρό σνακ από τα παιδιά στην χαρούμενη κατάσταση, ακολουθούμενα από παιδιά σε κατάσταση λύπης.
Η κατάσταση βάρους του παιδιού και το φύλο δε φάνηκε να επηρεάζουν την επίδραση της διάθεσης στην κατανάλωση σνακ από τα παιδιά
Από την άλλη η ηλικία επηρέασε τη σχέση διάθεσης και κατανάλωσης ως εξής: τα μεγαλύτερα παιδιά κατανάλωσαν περισσότερη σοκολάτα στη κατάσταση λύπης σε σύγκριση με τα μικρότερα παιδιά, αλλά δεν παρατηρήθηκε επίδραση στην κατανάλωση σνακ κατά τη χαρούμενη ή την ουδέτερη διάθεση.
Ποια είναι τα συμπεράσματα για τον επαγγελματία διαιτολόγο;
Αυτή η μελέτη δείχνει ότι η συναισθηματική κατανάλωση φαγητού ως απάντηση σε θετικά και αρνητικά συναισθήματα είναι εμφανής από νωρίς στην παιδική ηλικία, αλλά και ότι αυτή η συμπεριφορά αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια αυτής της ηλικίας. Σημαντικό είναι επομένως να εκπαιδεύουμε από νωρίς τα παιδιά να αποκρίνονται στα αισθήματα πείνας και κορεσμού και να αποσυνδέουμε τη τροφή από τη συναισθηματική κατάσταση.