Δίαιτα

Εκπομπές Μαγειρικής & Σωματικό Βάρος

Ντέας Σκούρτη
28 Ιουλίου 2020
11484 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
ekpompes-mageirikis-somatiko-varos

Photo source: www.canva.com

Έρευνες επιβεβαιώνουν ότι οι μαγειρικές εκπομπές έχουν ιδιαίτερη επιρροή στις διατροφικές προτιμήσεις των τηλεθεατών καθώς και το σωματικό τους βάρος.

Είναι η μαγειρική μια υγιεινή διατροφική συνήθεια;

Viewers Or Doers?

Σύμφωνα με δημοσιευμένη μελέτη στο περιοδικό Appetite το 2015 , για την διεξαγωγή της οποίας συμμετείχαν 501 γυναίκες μεταξύ 20-35 χρονών, έδειξε ότι οι τηλεθεατές που παρακολουθούν εκπομπές μαγειρικής ,με στόχο την εκμάθηση συνταγών ή για νέες ιδέες , είναι πιο πιθανόν να επηρεαστούν σε σχέση με αυτούς που απλά παρακολουθούν χωρίς να έχουν απώτερο στόχο την εκτέλεση των συνταγών ή αυτούς που δεν παρακολουθούν καθόλου.

Στην παραπάνω μελέτη, οι συμμετέχουσες ρωτήθηκαν για τα είδη των επιρροών που είχαν όσον αφορά τις μαγειρικές τους συνήθειες ( συμπεριλαμβανόμενής του YouTube, περιοδικά, μαγειρικά blogs, συμβουλές διαιτολόγων ) και αποδείχθηκε ότι η τακτική παρακολούθηση εκπομπών μαγειρικής ήταν η μόνη που βρέθηκε να σχετίζεται με υψηλότερο ΔΜΣ. Και όσο πιο συχνά μια γυναίκα ετοίμαζε τις συνταγές αυτές από τις εκπομπές μαγειρικής τόσο υψηλότερο ΔΜΣ φαίνεται να είχε.

Οι ερευνητές ορμώμενοι και από παλαιότερες μελέτες που έχουν δείξει ότι ακόμη και αν βλέπουμε κάποιον άλλον να τρώει μπορεί να επηρεάσει και στο πως και τι τρώμε – ( η ακριβώς ίδια κατάσταση που συμβαίνει και κατά την παρακολούθηση εκπομπών μαγειρικής στην τηλεόραση). Ωστόσο και άλλη έρευνα έδειξε ότι η προβολή εικόνων με τροφές πλούσιες σε θερμίδες μπορούν σε κάνουν να λαχταράς ( και να φας) στην πραγματικότητα.

Η Επίκουρος Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Βέρμοντ , Lizzy Pope, ανέφερε ότι τα προγράμματα μαγειρικής θα πρέπει να αποτελούν μια εμπειρία παρακολούθησης και όχι μαγειρική εμπειρία.

Για την διεξαγωγή της έρευνας στις συμμετέχουσες καταγράφθηκαν στοιχεία βάρους, ύψους και ηλικίας.

Φαίνεται ότι εξίσου σημαντική επίδραση στις διατροφικές επιλογές και στο σωματικό μας βάρος να έχουν και τα μέσα κοινωνικής ενημέρωσης & δικτύωσης. Στην ίδια μελέτη μελετώντας την συμπεριφορά των συμμετεχόντων έδειξε μια σύνδεση υψηλού ΔΜΣ και αυτών που αναζητούσαν πληροφορίες για τρόφιμα μέσα από τα Social Media, όπως Facebook, Instagram κτλ.

Άλλες έρευνες έδειξαν ότι τα είδη των τροφίμων που πρωταγωνιστούν στις εκπομπές αυτές δεν αποτελούν τις ιδιαίτερα υγιεινές επιλογές σε σύγκριση με το έτοιμο φαγητό. Μια μελέτη στις συνταγές που χρησιμοποιούν οι Τηλεοπτικοί σεφ στο Η.Β έδειξε ότι είχαν φτωχότερα διατροφικά στοιχεία – υπερθερμιδικές, περισσότερα κορεσμένα λιπαρά και λιγότερες φυτικές ίνες- έναντι των έτοιμων γευμάτων που βρίσκουμε εύκολα στο σούπερ μάρκετ, τα οποία είθισται να έχουν χαμηλή διατροφική αξία.

Θα μπορούσε να οφείλετε και στο γεγονός ότι οι άνθρωποι που έχουν μια τύπου καθιστική ζωή παρακολουθούν περισσότερο τηλεοπτικές εκπομπές μαγειρικής έναντι αυτών που έχουν πιο δραστήρια ζωή’ είτε ενδεχομένως ότι οι τηλεθεατές των εκπομπών αυτών να παρασκευάζουν περισσότερο τα γεύματα και τις προτάσεις που βλέπουν απ’ ότι θα άντεχε το ισοζύγιο βάρους τους.

Την επόμενη φορά που θα παρακολουθήσεις μια εκπομπή μαγειρικής ή θα εκτεθείς σε μια λαχταριστή εικόνα παρατήρησε τι αίσθημα βιώνεις και σε τι ενέργειες προχωρείς;

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Lizzy Pope, Lara Latimer, Brian Wansik (2015), Appetite : Viewers vs. Doers. The relationship between watching food television and BMI.

Simon Howard, Jean Adams, Martin White (2012),BMJ : Nutritional content of supermarket ready meals and recipes by television chefs in the United Kingdom: cross sectional study.

Ντέα Σκούρτη
Ντέα Σκούρτη Διατολόγος -Διατροφολόγος