Στη σύγχρονη οικονομία της παγκοσμιοποίησης, του ηλεκτρονικού χρήματος και των άυλων αξιών, όπου υπηρεσίες και αγαθά μπορούν να ανταλλάσσονται ψηφιακά διανύοντας ταχύτατα μεγάλες αποστάσεις, η έννοια του καταναλωτή έχει υπερβεί ήδη κατά πολύ τα όρια του ατόμου, της συλλογικότητας, ακόμα και του κράτους.
Ο εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτή φέρνει στο προσκήνιο για άλλη μία χρονιά τη διεθνή "Χάρτα των Δικαιωμάτων του Καταναλωτή" ή "Consumer Bill of Rights" του Ο.Η.Ε., βάσει της οποίας ο καταναλωτής έχει μεταξύ άλλων το δικαίωμα στην πληροφόρηση, το δικαίωμα στην επιλογή, το δικαίωμα στην ασφάλεια, τα οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την κατανάλωση αγαθών του κλάδου των τροφίμων.
Ο ρόλος του Ε.Φ.Ε.Τ
Ο Ε.Φ.Ε.Τ. με την πολυετή δράση του είναι καθημερινά παρών στο πλευρό των καταναλωτών και επικοινωνεί μαζί τους μέσα από το πρίσμα της επιστημονικής τεκμηρίωσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τον ιδρυτικό νόμο του Ε.Φ.Ε.Τ. μέχρι και σήμερα προβλέπεται η παρουσία εκπροσώπου καταναλωτών στο Διοικητικό του Συμβούλιο. Εξάλλου, με τη νέα του οργανωτική δομή ο Φορέας διαθέτει Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτών στην Κεντρική Υπηρεσία μεριμνώντας για την αντιμετώπιση νέων κινδύνων παραπλάνησης του καταναλωτή λαμβάνοντας υπόψη και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Για την προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών ο Ε.Φ.Ε.Τ. συμμετέχει σε διεθνείς οργανισμούς, επικοινωνεί με επιχειρήσεις και καταναλωτές για τα νέα επιστημονικά δεδομένα προσβλέποντας να είναι δίπλα στους ευσυνείδητους επιχειρηματίες και εργαζόμενους που συμβάλλουν στη λειτουργία ενός αποτελεσματικού και σύγχρονου συστήματος ασφάλειας για τα τρόφιμα.
Ο Ε.Φ.Ε.Τ. παραμένει σταθερά δίπλα στον καταναλωτή διεξάγοντας άνω των 8.987 συστηματικούς για εφέτος ελέγχους στον τομέα των τροφίμων και των υλικών σε επαφή με τρόφιμα, είναι κόμβος διεθνών δικτύων πληροφόρησης, στοχεύει στην πρόληψη των κινδύνων για την ανθρώπινη υγεία, τη διασφάλιση θεμιτών πρακτικών στο εμπόριο των τροφίμων με σημαντικά όπλα την κατάλληλη επισήμανση, την προώθηση ορθών διατροφικών συνηθειών, την εκπαίδευση όλων των εμπλεκομένων στο χειρισμό τροφίμων και την ενημέρωση των καταναλωτών. Μέσω των επικοινωνιακών του δράσεων παρέχει συστηματική πληροφόρηση, τόσο για τις ευρωπαϊκές εξελίξεις στον τομέα της διατροφής όσο και για τις εθνικές δράσεις, όπως αυτές της ευαισθητοποίησης των καταναλωτών για τη μείωση της πρόσληψης αλατιού και των trans λιπαρών, για τις ορθές πρακτικές στο χειρισμό τροφίμων στο σπίτι, για την επιλογή τροφίμων σε συγκεκριμένες περιόδους του χρόνου, όπως η Σαρακοστή, το Πάσχα, ή το καλοκαίρι. Ο Ε.Φ.Ε.Τ. εκσυγχρονίζεται αναζητώντας με τη δικτύωσή του εργαλεία για την αντιμετώπιση νέων κινδύνων όπως η νοθεία και οι εσκεμμένες πρακτικές στα τρόφιμα.
Συμπερασματικά
Υπενθυμίζεται ότι στον αριθμό 11717, όπου υπεβλήθησαν 1.138 καταγγελίες το έτος 2018, οι πολίτες μπορούν να υποβάλλουν τις δικές τους καταγγελίες σχετικά με προβλήματα που εντοπίζουν σε τρόφιμα ή να γνωστοποιούν στον Ε.Φ.Ε.Τ. διατροφικά περιστατικά με όσα περισσότερα στοιχεία διαθέτουν, ώστε να αξιοποιούνται για άμεσες ενέργειες.
Με την ευκαιρία, λοιπόν, της Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτή και με την πολυετή εμπειρία του στελεχιακού του δυναμικού ο Ε.Φ.Ε.Τ. καλεί τους πολίτες σε μία συμμαχία για την ανάπτυξη συνειδητής και υπεύθυνης καταναλωτικής συμπεριφοράς σε θέματα που σχετίζονται με την ασφάλεια των τροφίμων και τις υγιείς διατροφικές συνήθειες μέσα από υπεύθυνη ενημέρωση για την υγιεινή, τη σύνθεση και τις κύριες θρεπτικές ιδιότητες των τροφίμων.