Η αύξηση του επιπολασμού της παχυσαρκίας τις τελευταίες δεκαετίες
Οδήγησε την Αμερικάνικη Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) να θεσπίσει νέους κανόνες για την αναγραφή των θερμίδων στους καταλόγους των μέσων εστίασης, καθώς και στα προϊόντα των αυτόματων πωλητών. Ο νέος νόμος αποσκοπεί στην ευαισθητοποίηση των καταναλωτών, με τροπό σαφή και κατανοητό, όσον αφορά το θερμιδικό περιεχόμενο των τροφίμων που επιλέγουν να καταναλώσουν. Αντίστοιχη προσπάθεια από τον FDA, είχε γίνει και στο παρελθόν, ωστόσο μόλις πρόσφατα δημοσιοποιήθηκε ο τελικός νόμος, ο οποίος θα έχει οριστική ισχύ από την 1η Δεκεμβρίου του 2015.
Τι αφορούν οι νέες ρυθμίσεις;
Αφορούν αλυσίδες επιχειρήσεων με 20 και πλέον υποκαταστήματα, όπως ταχυφαγεία, εστιατόρια, φούρνους, καφετέριες και κυλικεία, συμπεριλαμβανομένων και των χώρων διασκέδασης, όπως τα θέατρα, οι κινηματογράφοι, τα λούνα παρκ, με ορισμένες εξαιρέσεις. Η αναγραφή θερμίδων αφορά όλα τα προΐόντα που παρέχει η εκάστοτε επιχείρηση και θα πρέπει να καταγράφεται σε σημείο εμφανές δίπλα στην περιγραφή-όνομα του προϊόντος στον κατάλογο, στον πίνακα-μενού, είτε σε ετικέτα δίπλα από το προϊόν αν πρόκειται για προϊόντα τύπου salad bar ή μπουφέ. Η ενέργεια αυτή αποσκοπεί στην ενημέρωση του καταναλωτή για τη θερμιδική αξία του τροφίμου, πριν προβεί στην αγορά του. Η σήμανση των θερμίδων θα πρέπει να έχει το ίδιο μέγεθος με τη γραμματοσειρά του ονόματος του προϊόντος και αντίστοιχο χρώμα, ώστε να καθίσταται εύκολα εμφανής και ευανάγνωστη. Από την παραπάνω ρύθμιση δεν εξαιρούνται τα αλκοολούχα ποτά (απλά ή cocktails) εφόσον αναγράφονται στον κατάλογο, γεγονός που εξέπληξε τόσο την επιστημονική κοινότητα, όσο και τις υγειονομικές αρχές των ΗΠΑ.
Η νέα ρύθμιση δεν περιορίζεται μόνο σε χώρους εστίασης, αλλά επεκτείνεται και στους αυτόματους πωλητές τροφίμων και ποτών που λειτουργούν σε μορφή επιχείρηση - αλυσίδα, με 20 και πλέον αυτόματους πωλητές.
Μέχρι πρότινος, ο καταναλωτής είχε τη δυνατότητα να ενημερώνεται για το θερμιδικό περιεχόμενο του τροφίμου που θα κατανάλωνε, αφού το αγόραζε, γεγονός που η νέα ρύθμιση προσπαθεί να αντιστρέψει. Αξίζει να σημειωθεί, ότι η νέα ρύθμιση δεν επιβάλλει την αναγραφή επίμερους διατροφικών στοιχείων (όπως υδατάνθρακες, κορεσμένα λίπη, νάτριο, χοληστερόλη κ.ο.κ.) δίπλα στο όνομα του προϊόντος ή στον κατάλογο. Ωστόσο, η επιχείρηση οφείλει να έχει άμεσα διαθέσιμη σε έντυπη μορφή την πλήρη διατροφική ανάλυση των προϊόντων της και να ενημερώνει τον καταναλωτή, εφόσον το επιθυμεί. Επιπλέον, για την περαιτέρω ευαισθητοποίηση των καταναλωτών όσον αφορά στη σημασία των διατροφικών τους επιλογών στο πλαίσιο της συνολικής ημερήσιας θερμιδικής πρόσληψης, επιβάλλεται να αναγράφεται στον κατάλογο και στους πίνακες-μενού η σήμανση “2.000 θερμίδες είναι μέση συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη, ωστόσο οι θερμιδικές ανάγκες ποικίλλουν” για τους ενήλικες. Για τα παιδικά μενού και τους καταλόγους υπάρχουν αντίστοιχες ειδικές κατευθυντήριες οδηγίες.
Ο σύγχρονος τρόπος ζωής
Στην Ελλάδα, στην τελευταία καταγραφή που έκανε η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, το 57% τρώει εκτός σπιτιού κατά μέσο όρο 2 ημέρες την εβδομάδα, ενώ 1 στους 3 παραγγέλνει έτοιμο φαγητό απ’ έξω 1,8 ημέρες την εβδομάδα. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής, η αύξηση του μεγέθους της μερίδας και κατ’ επέκταση και του θερμιδικού περιεχόμενου ανά μερίδα, αποτελούν βασικά αίτια της παχυσαρκίας. Για τον λόγο αυτό, κρίνεται αναγκαία η θέσπιση αντίστοιχου νόμου στη χώρα μας, καθώς η ενημέρωση και η πρόληψη αποτελούν κομβικά σημεία στην αντιμετώπιση της παχυσαρκίας.