Στη διημερίδα που οργανώθηκε στις 4 και 5 Ιουνίου στο Σύνταγμα, στα πλαίσια της καμπάνιας «Μερίδες, το μέγεθος μετράει», η επιστημονική ομάδα του mednutrition κατέγραψε σημαντικές πληροφορίες για τη διατροφική συμπεριφορά των ερωτώμενων, τις αντιλήψεις αλλά και τις γνώσεις τους για το μέγεθος των μερίδων.
Η αξιοποίηση των ευρημάτων αυτών αλλά και πρόσθετων που θα προκύψουν από τις μελλοντικές ενέργειες στα πλαίσια της καμπάνιας, θα συμβάλλουν αποφασιστικά στο να εξαχθούν σαφή συμπεράσματα και ακόμα περισσότερο, να ανοιχτούν δίαυλοι ορθής ενημέρωσης για το μέγεθος των μερίδων.
Ταυτότητα της έρευνας
- Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στις 4 και 5 Ιουνίου στην Αθήνα
- Είναι ποιοτική με προσωπικές συνεντεύξεις και ερωτηματολόγιο
- Έχει τυχαίο δείγμα 412 ατόμων
Τις τελευταίες δεκαετίες το μέγεθος των μερίδων έχει αυξηθεί δραματικά με αποτέλεσμα σήμερα να φορτωνόμαστε με περισσότερες θερμίδες άρα και κιλά συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια.
Τι φταίει όμως που σήμερα τρώμε σχεδόν τέσσερις φορές παραπάνω από τους παππούδες μας; Έχουμε χάσει το μέτρο ή μήπως δε γνωρίζουμε πραγματικά τι σημαίνει μερίδα;
Ευρήματα
Μερίδα Κρέατος
Το 66% των ερωτώμενων απάντησε σωστά ότι το μέγεθος της μερίδας στο κρέας αντιστοιχεί στα 90 γραμμάρια δηλαδή στο μέσα μέρος της παλάμης, χωρίς ωστόσο να είναι αυτή που καταναλώνουν. Το 31,4% απάντησε ότι η μερίδα αντιστοιχεί με ολόκληρη την παλάμη, ποσότητα που μάλλον φαίνεται να ταυτίζεται καλύτερα με αυτή που σερβίρουν στο γεύμα τους.
Μερίδα Τυριού
Η πλειοψηφία των ερωτώμενων (41,5%) απάντησε σωστά ότι η μερίδα στο τυρί αντιστοιχεί σε 2 αλκαλικές μπαταρίες. Ωστόσο, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι στη συνείδηση των περισσοτέρων έχει καθιερωθεί η ποσότητα να αντιστοιχεί σε ένα σπιρτόκουτο, ιδιαίτερα δε σε αυτούς που ασχολούνται συστηματικά με δίαιτες αδυνατίσματος (dieters) όπως είναι οι παχύσαρκοι και οι υπέρβαροι (28%).
Μερίδα στις πατάτες τηγανητές και στο παγωτό
Οι περισσότεροι απάντησαν σωστά ότι η μερίδα στις πατάτες τηγανητές αντιστοιχεί στα 10 -15 τεμάχια (54,4%) και ότι μια μερίδα παγωτού είναι μια μπάλα (64,3%). Παρόλο που γνώριζαν τη σωστή μερίδα, τελικά αυτή που καταναλώνουν συνήθως είναι πολύ μεγαλύτερη τόσο για τις τηγανητές πατάτες όσο και για το παγωτό.
Μέγεθος μερίδας στα «gourmet» εστιατόρια
Η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτώμενων (55,1%) απάντησε ότι οι μερίδες στα gourmet εστιατόρια είναι πολύ μικρές, παρόλο που στην πραγματικότητα είναι αυτές που βάσει νομοθεσίας πρέπει να σερβίρονται.
Πρέπει να πίνουμε χυμούς άφοβα;
Ναι απάντησε η πλειοψηφία των ερωτώμενων που είναι υπέρβαροι ή/και παχύσαρκοι, ενώ αυτοί με φυσιολογικό βάρος απάντησαν πως οι φυσικοί χυμοί θα πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο. Η παρατήρηση αυτή συνάδει με τις βιβλιογραφικές αναφορές πως η υπέρμετρη κατανάλωση φυσικών χυμών σχετίζεται τόσο με την παιδική όσο και την ενήλικη παχυσαρκία.
Κατανάλωση ελαιολάδου
Στην ερώτηση εάν το ελαιόλαδο σερβίρεται χρησιμοποιώντας κάποια μεζούρα, οι περισσότεροι απάντησαν πως δε χρησιμοποιούν (55,3%), με τους περισσότερους εξ’ αυτών να είναι παχύσαρκοι ή/και υπέρβαροι, διότι είναι πάγια η αντίληψη των περισσοτέρων ότι το ελαιόλαδο είναι πολύ καλό για την υγεία.
Ρύθμιση βάρους: ποσότητα ή ποιότητα
Και τα δύο απάντησε το 88,1% των ερωτώμενων, μολονότι φαίνεται ότι μόνο η ποσότητα είναι αυτή που βοηθά στην καλύτερη ρύθμιση του σωματικού βάρους.
Ετικέτες τροφίμων και μέγεθος μερίδας
Το 64,3% απάντησε ότι ποτέ δε διαβάζει την αναγραφόμενη μερίδα στις συσκευασίες τροφίμων, ενώ αυτοί που συνήθως τη διαβάζουν κατά κύριο λόγο επικεντρώνονται στα τρόφιμα που έχουν περισσότερες θερμίδες και λιπαρά (πχ γλυκά, αναψυκτικά, πατατάκια).
Μέγεθος μερίδας και πιάτο σερβιρίσματος
Μοιραία το σερβίρισμα σε μεγαλύτερο πιάτο οδηγεί και σε μεγαλύτερη κατανάλωση φαγητού, πιστεύει το 65% των ερωτώμενων, καταδεικνύοντας έτσι και την άμεση συσχέτιση πιάτου – μερίδας. Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι οι περισσότεροι (61%) δεν αφήνουν φαγητό στο πιάτο τους ακόμα και όταν έχουν χορτάσει, συμπεριφορά που σε αρκετούς φαίνεται να σχετίζεται με τις παραινέσεις των γονιών ή/και παππούδων τους να μην αφήνουν την «μπουκιά» στο πιάτο τους!
Τέλος, σε οπτική απεικόνιση δυο γευμάτων ίδιας ποσότητας, σερβιρισμένης όμως σε διαφορετικά σκεύη, το 65% απάντησε πως μάλλον θα χόρταινε καλύτερα με το μικρότερο πιάτο (που η μερίδας φαίνεται μεγαλύτερη) και όχι με το μεγαλύτερο (που η μερίδα φαίνεται μικρότερη). Η επιλογή φαίνεται να συμφωνεί με τη λαϊκή ρήση «το μάτι είναι αχόρταγο», άρα τελικά η επιλογή του κατάλληλου σκεύους σερβιρίσματος είναι μεγάλης σημασίας.
Συμπερασματικά
Είναι προφανές ότι η ενημέρωση του κοινού είναι αποσπασματική και ελλιπής και για το λόγο αυτό οι επαγγελματίες διατροφής και οι επίσημοι φορείς θα πρέπει όλοι να συνεισφέρουν στη γνώση. Η προσφορά του mednutrition στην προσπάθεια αυτή, είναι να παρέχει στο κοινό πληροφορίες και εκπαίδευση. Τα μέσα που θα χρησιμοποιήσουμε προς την κατεύθυνση αυτή είναι το έντυπο υλικό μας, η αυτόνομη ιστοθέση της καμπάνιας, αλλά και σειρά εκδηλώσεων και σεμιναρίων που θα οργανώσουμε σε συνεργασία με δήμους και επίσημους φορείς.
Είσαι επαγγελματίας υγείας και ενδιαφέρεσαι να οργανώσεις σεμινάρια στο δήμο σου για το μέγεθος της μερίδας; Επικοινώνησε μαζί μας στο info@mednutrition.gr