Πολλοί γονείς αναρωτιούνται τι είναι τελικά υγιεινό να επιλέξει ένα παιδί από το κυλικείο του σχολείου και αν θα πρέπει να του δώσουν λεφτά να αγοράσει κάτι από εκεί ή να πάρει καλύτερα ταπεράκι από το σπίτι. Αν η νομοθεσία του υπουργείου για τα κυλικεία εφαρμοζόταν πιστά τα πράγματα θα ήταν πολύ πιο εύκολα για τους γονείς καθώς θα περιορίζονταν οι επιλογές που θα είχε το παιδί και θα επέλεγε πιο υγιεινά τρόφιμα. Δυστυχώς όμως κατά κύριο λόγο αυτή δεν εφαρμόζεται. Κανονικά θα έπρεπε όλα τα σχολικά κυλικεία να παρέχουν φρούτα, γαλακτοκομικά, απλά αρτοποιήματα όπως κουλούρια και κράκερ ολικής αλέσεως, σταφιδόψωμο, μουστοκούλουρα, μπάρες ολικής αλέσεως, πίτες με ζύμη από ελαιόλαδο και όχι από σφολιάτα κλπ.
Μερικές υγιεινές επιλογές τροφίμων που θα μπορούσε να επιλέξει ένα παιδί από το σχολικό κυλικείο είναι:
- Τοστ ή αραβική πίτα ολικής αλέσεως με γαλοπούλα ή αυγό, τυρί και λαχανικά
- Κουλούρι τύπου Θεσσαλονίκης ολικής αλέσεως, κριτσίνια ή κράκερ ολικής αλέσεως
- Φρούτα και φυσικούς χυμούς χωρίς προσθήκη ζάχαρης
- Ξηρούς καρπούς ανάλατους και αποξηραμένα φρούτα
- Μπάρες δημητριακών ολικής άλεσης
- Γιαούρτι ή γάλα ή smoothies με βάση το γάλα ή το γιαούρτι και φρούτα μέσα
- Για γλυκό θα μπορούσε να επιλέξει ατομική μερίδα σταφιδόψωμο, σοκολάτα υγείας (των 30γρ), ρυζόγαλο αν υπάρχει ή παστέλι
Υπάρχουν βέβαια και σχολεία τα οποία δεν έχουν κυλικείο. Εκεί θα πρέπει οπωσδήποτε ο γονιός να προνοήσει να ετοιμάσει στο παιδί του ένα ταπεράκι το οποίο εκτός από τις παραπάνω επιλογές που αναφέραμε θα μπορούσε να περιέχει και τυρόπιτα ή άλλη πίτα λαχανικών με σπιτικό φύλλο, ψωμί ή φρυγανιές με τυρί ή ελιές, σπιτικές μπάρες δημητριακών, 1 μερίδα κέικ σπιτικό ή κουλουράκια με ελαιόλαδο κλπ.
Τέλος, θα ήθελα να παραθέσω μία προσωπική εμπειρία μου από τη συνομιλία μου με μία ιδιοκτήτρια κυλικείου. Την είχα ρωτήσει λοιπόν τι περιέχει το κυλικείο και αφού είδα ότι δεν είχε σχεδόν τίποτα από αυτά τα «υγιεινά τρόφιμα» που προαναφέραμε, μου είπε ότι στο παρελθόν είχε προσπαθήσει να τηρήσει πιστά τη νομοθεσία και να φέρει φρούτα κλπ και είδε ότι κανένα παιδί δεν τα επέλεγε, αυτά χαλούσαν, τα πετούσε και τελικά δεν τη συνέφερε. Γι΄ αυτό το λόγο, εγώ θα ήθελα να προσθέσω ότι εκτός από τις νομοθεσίες που υπάρχουν και τους ελέγχους οι οποίοι θα έπρεπε να γίνονται, χρειάζεται να γίνει και από τους δήμους και τις κοινότητες συλλογικά προσπάθεια ενημέρωσης και προώθησης της υγιεινής διατροφής στα σχολεία από επιστήμονες υγείας.