Να ξεκινήσουμε αρχικά με το πότε ενδέχεται να παρουσιαστούν δυσκολίες.
Οι βασικές δυσκολίες παρουσιάζονται στο ξεκίνημα της προσπάθειας (στις πρώτες συνεδρίες) και αφορούν στην καθημερινότητα του πελάτη σου, στις συνήθειές του ή στη διατροφική του συμπεριφορά. Και συνήθως επαναλαμβάνονται…
Γρήγορη Διερεύνηση
Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να πραγματοποιείς εντός μικρού χρονικού διαστήματος τις πρώτες συνεδρίες, ανά 7 ή 14 ημέρες (για τον πρώτο μήνα, του προτείνεις καλύτερα ανά 7 ημέρες), ούτως ώστε να καταφύγεις στην έγκαιρη πρόληψη και επίλυση των δυσκολιών που ενδεχομένως θα υπάρξουν αλλά και την αποτροπή επανάληψής τους.
Δικαιολογίες
Βέβαια, είναι πιθανόν να αναφέρει ο πελάτης και ορισμένες εξωγενείς δυσκολίες, τις οποίες πρόκειται να προβάλει και ως δικαιολογίες:
- Η οικογένεια δεν με στηρίζει.
- Δουλεύω πολλές ώρες-δεν προλαβαίνω να ετοιμάσω τις συνταγές στο πλάνο διατροφής.
Δυσκολίες και στην Πορεία
Μπορεί να παρουσιαστούν δυσκολίες και σε επόμενο χρονικό διάστημα, π.χ. ο προγραμματισμένος γάμος, διακοπές Χριστουγέννων-Πάσχα-καλοκαιριού, μια επέμβαση ενός δικού του ανθρώπου στο νοσοκομείο, μια πολύ δύσκολη περίοδος στην εργασία του, ακόμη και μια απόλυση.
Άσπρο - Μαύρο Λογική
Από την πρώτη συνεδρία οφείλουμε να περάσουμε το μήνυμα να αποφεύγει τη λογική του τα έκανα όλα τέλεια ή είμαι εκτός δίαιτας. Αυτή η νοοτροπία αργά ή γρήγορα, θα μεταφραστεί σε αυτοεκπληρούμενη προφητεία.
Είναι σημαντικό να εξηγείς στον πελάτη ότι δεν μπορεί να εξαρτιέται από το πότε το περιβάλλον θα αλλάξει ριζικά ή θα γίνει κατάλληλο για να εφαρμόσει στην πράξη την διατροφική εκπαίδευση και κατά συνέπεια το πλάνο διατροφής του.
Αντιθέτως, πρέπει να μάθει να προσαρμόζεται και να βρίσκει, με την δική σου καθοδήγηση, λύση στις δυσκολίες ή διαφορετικά στα εμπόδια αυτά.
Τον μαθαίνουμε να κάνει αυτός/η τις ερωτήσεις, κάνοντας ερωτήσεις όπως «Αν βρισκόσουν στην ίδια θέση ξανά πως θα αντιμετώπιζες αυτή τη δυσκολία;». Ο στόχος είναι να μειώσουμε το χρόνο που δεν λαμβάνει δράση ή περιμένει κάποιος απ΄ έξω να του βρίσκει πάντα τη λύση.
Πως καταγράφονται αυτές οι Δυσκολίες;
Για να βοηθήσουμε τον πελάτη, του προτείνουμε να καταγράψει ο ίδιος τις δυσκολίες που βρίσκεται αντιμέτωπος, ούτως ώστε να τις αντιληφθεί καλύτερα. Με τον τρόπο αυτόν, μπορείς κι εσύ πιο εύκολα να εντοπίσεις τις δυσκολίες που παρουσιάστηκαν.
Είναι σημαντικό η καταγραφή αυτή να γίνεται όσο το δυνατόν πιο σύντομα, γιατί αργά ή γρήγορα ο εγκέφαλος θα αυτοματοποιήσει αυτή τη συνήθεια και ο πελάτης θα οδηγηθεί ύστερα σε μια επαναλαμβανόμενη πλάνη του τύπου «ήταν ειδική περίπτωση», «υπάρχουν κάποιες απρόβλεπτες δυσκολίες»…
Στο medNutrition, μέσω της εβδομαδιαίας καταγραφής τροφίμων, παρέχουμε την δυνατότητα στον πελάτη να καταγράφει ποιοτικά δεδομένα, όπως:
- Αν είχε χρόνο να καταναλώσει με ηρεμία το γεύμα του.
- Αν χόρτασε.
- Αν του άρεσε το φαγητό.
- Αν τήρησε την «μέθοδο της σύνθεσης του πιάτου» στα κύρια γεύματα (μεσημεριανό – βραδινό).
Εδώ μπορείτε να βρείτε τις διαθέσιμες εβδομαδιαίες καταγραφές:
https://www.mednutrition.gr/e-shop/diaitologiko-grafeio
Και αν δεν θέλει να Kαταγράφει;
Είναι πιθανό φυσικά κάποιος πελάτης να μην θέλει να πραγματοποιήσει την εβδομαδιαία καταγραφή τροφίμων, λόγω περιορισμένου χρόνου είτε εξαιτίας εσκεμμένης αποφυγής, έχοντας αίσθημα φόβου και τύψειςς που δεν τήρησε τα όσα «έπρεπε». Στις περισσότερες των περιπτώσεων βέβαια, ισχύει η δεύτερη εκδοχή.
Tip: Στην περίπτωση αυτή, οφείλεις να του εξηγήσεις την χρησιμότητα της καταγραφής και το όφελός της προς τον ίδιο τον πελάτη και πως μπορείς να τον βοηθήσεις πιο αποτελεσματικά. Αν δεν θέλει, δεν τον πιέζουμε παραπάνω, απλά του θέτεις τα επιχειρήματά σου.
Ποια Βήματα ακολουθούμε μετά τις Δυσκολίες αυτές;
Πραγματοποίησε μία εποικοδομητική Συζήτηση σχετικά με τις Δυσκολίες του πελάτη και πρότεινε Λύσεις
Θα πρέπει να αντιμετωπίζεις τον πελάτη με κατανόηση και σε καμία περίπτωση επικριτικά!
Είναι σημαντικό να καταλάβεις τις βασικές δυσκολίες του, να διευρύνεις τις οπτικές και εναλλακτικές του, να του καθρεφτίσεις την δική του πραγματικότητα και να τον φέρεις αντιμέτωπο με τα δικά του «θέλω».
Διευκρίνισε τα Κίνητρα
Θα πρέπει να μεταλαμπαδεύσεις στον πελάτη όλα τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει εφαρμόζοντας το διατροφικό του πλάνο, τα οποία ποικίλλουν για τα «θέλω» του κάθε ανθρώπου.
Σε αυτά, μπορεί να περιλαμβάνεται η αυτοπεποίθηση, η μακροζωία και η ψυχική ευεξία. Όσο επικεντρώνεται κανείς σε αυτά που έχει πετύχει, που τον έχουν κάνει να νιώσει περήφανος, τόσο ανεβαίνει το ηθικό του και η θέλησή του για δράση.
Μετέφερε στον Πελάτη «Θετικά Μηνύματα»
Μεγάλο ποσοστό τον πελατών σου ενδεχομένως να ασχολούνται με το τι δεν καταφέρνουν, με τα λάθη που κάνουν και τα αρνητικά. Αυτό όμως δεν τους βοηθά να αναλάβουν δράση γιατί ενισχύονται αρνητικά συναισθήματα όπως η ματαίωση, καθηλώνοντάς τους σε μια κατάσταση σκέψεων-ενοχών.
Είναι σημαντικό να υποστηρίξεις ακόμα και την παραμικρή πρόοδο που έχει καταγράψει στο διάστημα μεταξύ των συνεδριών ή ακόμα και από την αρχή της πορείας του.
Προσπάθησε να ενδυναμώσεις το άτομο που έχεις απέναντί σου και να του ανυψώσεις το ηθικό να ξαναπροσπαθήσει, γιατί και αυτό είναι μέρος της διαδικασίας.
Μην ξεχνάς, η απώλεια βάρους δεν είναι μια γραμμική διαδικασία. Ένα διατροφικό παράπτωμα δεν καθορίζει την όλη προσπάθεια ούτε και είναι ενδεικτικό ενός «αδύναμου» χαρακτήρα!
Διευκρίνισε τους Στόχους που πρέπει να «δουλέψει» ο πελάτης τις Ημέρες που ακολουθούν
Αφού ανακεφαλαιώσεις τους στόχους που έχετε θέσει από την πρώτη κιόλας συνεδρία σε συνδυασμό με τις δυσκολίες που εμφανίστηκαν, τόνισέ του που πρέπει να επικεντρωθεί και σε τι να δώσει μεγαλύτερη βαρύτητα τις απερχόμενες ημέρες.
Ο τρόπος που θα ζητήσεις ή θα δώσεις μια πληροφορία μπορεί να εμπνεύσει και να κινητοποιήσει τον πελάτη!
Πώς το Εργαλείο NGS μπορεί να σου «Λύσει τα Χέρια»;
Η συμβολή του NGS, ως ένα σύστημα αυτοαξιολόγησης διατροφικής συμπεριφοράς, για τις πιθανές δυσκολίες του πελάτη είναι οι εξής:
- Δεν περιέχει τρόφιμα, επομένως ούτε περιορισμούς και μπορεί να αξιοποιηθεί σε ιδιαίτερες περιστάσεις, όπως είναι οι μέρες των γιορτών.
- Προσφέρει καθημερινή υπενθύμιση για τους στόχους που έχουν τεθεί στον πελάτη.
- Σου δίνει τη δυνατότητα να έχεις μία πολύ καλή εικόνα για τον πελάτη σου ακόμα και τις μέρες μεταξύ των συνεδριών.
- Είναι εφικτό να εντοπίσεις τους τομείς στους οποίους δυσκολεύτηκε περισσότερο ο πελάτης.
- Σου προσφέρει την ευκαιρία να διαμορφώσεις τις ερωτήσεις και να τις προσαρμόσεις στις ιδιαιτερότητες του πελάτη.
- Σου παρέχει τη δυνατότητα αναλυτικής περιγραφής της κάθε ερώτησης προς διευκόλυνση και καλύτερη κατανόηση από τον πελάτη σου.
- Σε βοηθά να επιτελέσεις μια καθοδηγητική προσπάθεια εξεύρεσης λύσεων μαζί με τον πελάτη.
Μάθε περισσότερα για το Nutrition Goals System (NGS)