Ο πελάτης που παρακολουθείς στις δια ζώσης ή και online συνεδρίες σου, χρειάζεται καθοδήγηση και διατροφική εκπαίδευση. Ωραία από που να ξεκινήσεις όμως, που θες να πας, τι αλλαγές στη διατροφική του συμπεριφορά και τι συνήθειες θες να χτίσεις; Πολλές αλλαγές για να γίνουν όλες μαζί..
Γι΄ αυτό και είναι σημαντικό από την πρώτη κιόλας συνεδρία να τεθεί το θέμα της στοχοθεσίας με τον/την πελάτη σου.
Προσωπικό παράδειγμα
Ακόμη θυμάμαι μια κοπέλα που ήθελε να μειώσει το βάρος της 10 κιλά και την πρώτη εβδομάδα είχε χάσει (και λόγω των υγρών) 2% του βάρους της. Μόλις το είδε στη δεύτερη συνεδρία μας, στεναχωρήθηκε γιατί ήθελε να χάσει 4% του βάρους της, έβαλε τα κλάματα και μου ανέφερε πόσο πολύ ήθελε να χάσει αυτά τα κιλά εχθές. Και ενώ της εξήγησα τι σημαίνει αυτή η απώλεια βάρους ποιοτικά (ότι θα μειωθεί κυρίως ο μυϊκός ιστός της) δεν μπορούσε να το δεχτεί. Από τότε σε κάθε πρώτη μου συνεδρία έθετα το πλαίσιο των στόχων.
Τι είναι όμως η στοχοθεσία;
Επί της ουσίας, η στοχοθεσία είναι μέρος της συνεδρίας (πρώτης κυρίως αλλά και των επόμενων) με την οποία θέτεις τον πελάτη σου ποιοτικούς και ποσοτικούς στόχους. Πιο συγκεκριμένα:
- Τους ποσοτικούς στόχους στους οποίους συμπεριλαμβάνεται το βάρος, οι πόντοι και η σύσταση σώματος
- Τους ποιοτικούς στόχους όπως για παράδειγμα η καθημερινή κατανάλωση φρούτων ή κατανάλωση σαλάτας μαζί με τα κύρια γεύματα.
Ποια είναι τα βήματα της Στοχοθεσίας;
Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε βήματα στη στοχοθεσία μας, καθώς δεν πρέπει ο πελάτης μας να χαθεί ανάμεσα σε πολλούς στόχους και φυσικά στο τέλος να μην πετύχει κανέναν.
Αν πρόκειται μάλιστα για ποσοτικό στόχο μεγάλης απώλειας βάρους πχ 20 κιλά και πάνω, είναι πιθανόν να μην επιτευχθεί γιατί από το ξεκίνημα της προσπάθειας έρχεται αντιμέτωπος ο πελάτης με το να ανέβει ένα δύσβατο βουνό. Πρέπει λοιπόν να ακολουθούνται μικρά βήματα για την στοχοθεσία. Ποια είναι όμως αυτά;
1. Αρχικά, πρέπει να θέτεις μέχρι 2-3 στόχους στον πελάτη
Δεν θέλουμε όλοι οι στόχοι να είναι καθημερινοί, για να δίνουμε την δυνατότητα να τους επεξεργάζεται και εν συνεχεία να τους υλοποιεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, χωρίς να υπερφορτώνεται η κάθε μέρα.
Το καλύτερο που μπορείς να κάνεις είναι να θέτεις «μετρήσιμους» στόχους, δηλαδή αντί να τους πεις να τρώει περισσότερα λαχανικά, θέσε ως στόχο να καταναλώνει 2 μερίδες λαχανικών την ημέρα.
2. Πρέπει να μάθεις στον πελάτη σου να επικεντρώνεται στα ειδικά χαρακτηριστικά του κάθε στόχου
Πρέπει να υπάρχει επιμονή (focus) σε κάθε στόχο, έως ότου επιτευχθεί, καθώς παραμονεύει ο κίνδυνος να προχωράμε σε μετέπειτα στόχους, χωρίς όμως να έχουν υλοποιηθεί οι προηγούμενοι.
3. Πρέπει να υπάρχει ιεραρχία στους στόχους. Κάποιος στόχος μπορεί να επηρεάσει τους άλλους, γεγονός που τον καθιστά αμέσως πιο σημαντικό.
Ένα ολοφάνερο παράδειγμα που πρέπει να προσέξεις θέτοντας τους στόχους στον πελάτη σου είναι ο ύπνος. Αν ο πελάτης δεν ακολουθεί σωστό ή φυσιολογικό ωράριο ύπνου, μπορεί να επηρεάσει στόχους όπως η άσκηση και ισορροπημένη διατροφή.
4. Οι στόχοι πρέπει πάντα να είναι επιτεύξιμοι και ρεαλιστικοί
Δεν υπάρχει κανένα νόημα να θέτεις στόχους που είναι καλό ο πελάτης να τους πετύχει, όμως παράλληλα είναι ανέφικτο. Για παράδειγμα αν κάποιος έχει βραδινό ωράριο δουλειάς, δεν υφίσταται να μπορεί να κοιμηθεί νωρίς.
Πως μπορεί ο διαιτολόγος να αξιοποιήσει την στοχοθεσία;
Η στοχοθεσία και η επίτευξη στόχων αποτελεί ταυτόχρονα μια βαθύτερη διαδικασία αλλαγής κατά την οποία οι πελάτες μπορεί να εμφανίσουν διάφορες αντιδράσεις στην συμπεριφορά τους όπως άρνηση, άγχος, θυμό, απογοήτευση, στη συνέχεια αποδοχή και τελικά προσήλωση στον τελικό στόχο και το αποτέλεσμα.
Ευρύτερη δυναμική
Μέσα από την στοχοθεσία, μπορείς να αναπτύξεις την αυτοπεποίθηση του πελάτη, να αναπτερώσεις το ηθικό του και να δημιουργήσεις το κατάλληλο έδαφος για την χάραξη των διατροφικών εκπαιδεύσεων.
Ξεκίνα από την 1η ημέρα
Η στοχοθεσία λοιπόν, πρέπει να πραγματοποιείται από το πρώτο κιόλας ραντεβού με τον πελάτη, θέτοντας έτσι ένα πλαίσιο από την αρχή. Για εσένα ως διαιτολόγο, θα πρέπει να είναι ένα σημείο «κλειδί» ή διαφορετικά ένα σημείο «ανάκλησης», στο οποίο να μπορείς να ανατρέξεις σε κάθε σου συνεδρία, υπενθυμίζοντας στον πελάτη τους αρχικούς του στόχους, βλέποντας μαζί του την πρόοδό του και αξιολογώντας τι πήγε στραβά και τι μπορεί να αλλάξει.
Αναγνώρισε τις Ανάγκες
Μην ξεχνάς βέβαια πως πριν βάλεις στόχους, θα πρέπει να αξιολογήσεις το ιατρικό και διαιτολογικό ιστορικό του πελάτη με ορθό και προσεκτικό τρόπο, την τρέχουσα κατάσταση υγείας αλλά και τις διατροφικές ανάγκες του.
Δώσε έμφαση στις διατροφικές συνήθειες, τις προτιμήσεις και τους παράγοντες του τρόπου ζωής του πελάτη που μπορεί να επηρεάσουν την ικανότητά του να εκπληρώσει τους διατροφικούς του στόχους.
Ξεκίνα με τους στόχους που είναι πιο κοντά πιο εύκολο να γίνουν από τον πελάτη σου. Μετά από αυτές τα μικρές νίκες, γίνεται πιο διαλλακτικός να δοκιμάσει και νέους στόχους.
Follow up
Να παρακολουθείς συνεχώς την πρόοδο του πελάτη σου, καθώς μπορεί να χρειαστεί επαναξιολόγηση των στόχων ή ακόμα και παροχή πρόσθετης εκπαίδευσης όπου υπάρχουν δυσκολίες!
Πώς μπορεί να σε βοηθήσει το εργαλείο NGS στην Στοχοθεσία των πελατών σου;
Χρησιμοποιώντας το NGS, ένα σύστημα αυτοαξιολόγησης διατροφικής συμπεριφοράς, έχεις την δυνατότητα
- να διαμορφώσεις τους στόχους και τις ερωτήσεις για κάθε πελάτη, αναλόγως των αναγκών του
- να έχεις ολοκληρωμένη εικόνα για τον πελάτη σου, ακόμα και τις ημέρες ενδιάμεσα των συνεδριών
- να προσφέρεις καθημερινή υπενθύμιση για τους στόχους στον κάθε πελάτη αντίστοιχα
- να επιτελέσεις μια καθοδηγητική προσπάθεια εξεύρεσης λύσεων μαζί με τον πελάτη
Μάθε περισσότερα για το Nutrition Goals System (NGS)