Πηγή έμπνευσης για το συγκεκριμένο θέμα στάθηκε η εμφάνιση του κορονοϊού στη ζωή μας. Και αυτό διότι, όπως και οι περισσότεροι συνάδελφοι, η βασική μου επαγγελματική παρουσία αφορούσε το διαιτολογικό γραφείο που διατηρώ στο Παγκράτι. Οι online υπηρεσίες ήταν κάτι που με ενδιέφερε ανέκαθεν, αλλά η παροχή τους λειτουργούσε περισσότερο υποστηρικτικά μέχρι πρόσφατα.
Φυσικά, υπάρχει μία λογική εξήγηση για τη στάση αυτή. Οι online πελάτες μας έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά με εκείνους που αναζητούν διαιτολογικές υπηρεσίες κατ’ οίκον. Επομένως, αποτελούν μία ομάδα πληθυσμού στην οποία δύσκολα στοχεύει ένας διαιτολόγος που διαθέτει γραφείο, καθώς έχει επενδύσει πολλά για τη διαμόρφωση μίας κατάλληλης υλικοτεχνικής υποδομής και ενδεχομένως για την πλαισίωση αυτής με ανθρώπινο δυναμικό.
Γιατί είναι πλέον απαραίτητη η online υπηρεσία;
Άλλαξαν πολλά και δραστικά με το ξέσπασμα της πανδημίας του covid-19. Όλα τα διαιτολογικά γραφεία αναγκάστηκαν να διακόψουν την λειτουργία τους. Τα 600 - 800 ευρώ δεν αρκούν για να καλύψουν τις πάγιες ανάγκες ενός διαιτολογικού γραφείου και τη ζωή μας, οπότε η στροφή στην online υπηρεσία αποτελεί μονόδρομο.
Από την ημέρα που έκλεισε ένας συνάδελφος το γραφείο του, η επόμενη λογική κίνησή του ήταν να αναπτύξει αυτή την υπηρεσία με τους πελάτες που παρακολουθούσε στο γραφείο. Διαφορετικά, η δημιουργία συνθηκών άμεσης προσέλκυσης νέων πελατών απαιτεί διαφήμιση. Και θα συμφωνήσετε ότι δεν είναι εποχή για πληρωμένη διαφήμιση, που συνεπάγεται αύξηση των εξόδων.
Φυσικά υπάρχει και η δυνατότητα επικοινωνίας ενός επαγγελματία διαιτολόγου μέσα από την προβολή περιεχομένου. Απαιτεί περισσότερο χρόνο και σίγουρα updated γνώση, ωστόσο μπορεί να είναι και πιο αποτελεσματική επικοινωνία. Σημασία επίσης, έχει και πού θα προβληθεί αυτό το περιεχόμενο, πώς θα παρουσιαστεί και πόσοι θα το δουν. Στο medNutrition έχουμε επενδύσει στο να έχουμε αξιόλογο περιεχόμενο, σωστά παρουσιασμένο και με πολλούς αποδέκτες- διαδικτυακούς χρήστες.
Ποιο ήταν το μεγαλύτερο πρόβλημα για τις online υπηρεσίες αυτή τη χρονική περίοδο;
Όπως φαίνεται στην ακόλουθη εικόνα το μεγαλύτερο εμπόδιο για την ομαλή λειτουργία των online υπηρεσιών, βάσει της συγκεκριμένης έρευνας, είναι οι ταχυδρομικές αποστολές και οι ταχυμεταφορές (couriers). Ευτυχώς, ο δικός μας κλάδος δεν επηρεάζεται από την ομαλή λειτουργία των courier.
Αντίδραση της αγοράς
Από την ίδια έρευνα προέκυψαν τα δύο ακόμη αποτελέσματα που αξίζουν να αναφερθούν για την αντίδραση της αγοράς στην πανδημία του κορονοϊού.
Στο παραπάνω γράφημα παρατηρούμε ότι αρχικά η αγοραστική ζήτηση στη Google, σημείωσε πτώση η οποία ακολουθήθηκε από σταδιακή αύξηση. Παρόμοια θέλω να πιστεύω να είναι και η κίνηση που επικρατεί στην on line υπηρεσία την τελευταία εβδομάδα.
Στο δεύτερο γράφημα βλέπουμε ότι στα δημοφιλή μέσα κοινωνική δικτύωσης, Facebook και Instagram, η αναζήτηση για αγορά υπηρεσιών παρουσιάζει ανάκαμψη, ενώ το κόστος ανά click κινείται ακόμη σε χαμηλά επίπεδα. Αυτό προς το συμφέρον του συναδέλφου που θέλει να τρέξει κάποια διαφημιστική καμπάνια.
Παρακάτω θα δούμε λοιπόν πώς επηρεάστηκε η παροχή των δικών μας online υπηρεσιών από τις τρέχουσες συνθήκες.
Πόσο δεκτικοί είναι οι πελάτες στην online συνεδρία;
Πρόσφατα, στο κλειστό μας Facebook group αποκλειστικά για διαιτολόγους, «τρέξαμε» μια δημοσκόπηση για το πόσοι από τους πελάτες που παρακολουθούμε δια ζώσης δέχθηκαν να κάνουν online συνεδρίες.
Στην παρακάτω εικόνα εμφανίζεται το αντίστοιχο post.
Το αποτέλεσμα της δημοσκόπησης ήταν μάλλον αποθαρρυντικό. Οι περισσότεροι συνάδελφοι δήλωσαν ότι η πρόταση για online συνεδρία δεν είχε μεγάλη αποδοχή από τους πελάτες που παρακολουθούσαν μέχρι πρόσφατα στο γραφείο τους.
Πού οφείλεται αυτό;
Κατά την προσωπική μου άποψη αυτή η δυσκολία μετάβασης σε οnline συνεδρία μπορεί να εξηγηθεί ως εξής:
Οικονομική Δυσκολία
Η τρέχουσα κατάσταση, πέραν των άλλων προβλημάτων, έχει προκαλέσει και οικονομικές δυσκολίες. Είναι λογικό να διακόπτει κάποιος /α τη λήψη διατροφικών υπηρεσιών, όταν έρχεται αντιμέτωπος/η ξαφνικά με την απόλυση ή την αναστολή της σύμβασης του/ της.
Έλλειψη Ρευστότητας
Το κλίμα αβεβαιότητας που επικρατεί για το ποτέ θα εξέλθουμε από την καραντίνα δημιουργεί περαιτέρω ανησυχία για το πόσο ακόμα η δεδομένη ρευστότητα αρκεί ώστε να καλύψει κανείς τις βασικές του ανάγκες.
Διαιτολογικός Εξοπλισμός
Ο πελάτης αντιλαμβάνεται ότι δεν θα έχει πρόσβαση σε επαγγελματικό εξοπλισμό, όπως ο ζυγός-λιπομετρητής, το δερματοπτυχόμετρο, το όργανο μέτρησης βασικού μεταβολισμού κα. Ανεξάρτητα από το ποσό στηρίζεται κάθε διαιτολόγος σε αυτά για την παρεχόμενη υπηρεσία του, για τον πελάτη αποτελούν παραϊατρικό εξοπλισμό που του προσφέρει απτά δεδομένα ώστε να αξιολογήσει την πορεία του. Με άλλα λόγια, βοηθούν στην κινητοποίησή του και στην επίτευξη των προσωπικών στόχων του.
Ο Διαιτολόγος μου
Πολλοί άνθρωποι θέλουν οπωσδήποτε την προσωπική επαφή, face to face! Πόσο μάλλον αν έχει εξ΄αρχής κτιστεί με αυτό τον τρόπο.
Απώλεια Προγράμματος
Οι περισσότεροι πλέον δεν έχουν ωράριο εργασίας (εργασία από το σπίτι, αναστολή σύμβασης, ανεργία) με αποτελέσμα να αδυνατούν να ακολουθήσουν ένα πρόγραμμα. Σκεφτείτε αυτό: Πότε χαλάνε τη διατροφή τους περισσότερο οι πελάτες μας; Τα ΣΚ που δεν έχουν ωράριο!
Το καλό Παράδειγμα
Βέβαια, υπήρχαν και συνάδελφοι που δήλωσαν ότι το ενεργό πελατολόγιό τους δεν επηρεάστηκε σε σημαντικό βαθμό. Πιθανότατα, στην κατηγορία αυτή ανήκουν διαιτολόγοι που είχαν επενδύσει στο παρελθόν περισσότερο χρόνο για το στήσιμο του digital marketing και των online υπηρεσιών τους. Έτσι, είχαν ήδη ένα ενεργό πελατολόγιο που τους είχε γνωρίσει από τις δράσεις τους στο διαδίκτυο, ήταν πιο digital friendly. Παράλληλα, ήταν σε θέση να εξηγήσουν ευκολότερα τις συγκεκριμένες υπηρεσίες σε νέους πελάτες ή πελάτες που παρακολουθούσαν δια ζώσης μέχρι πρόσφατα.
Τι πρέπει να αποφύγει ο επαγγελματίας διαιτολόγος;
Αν το καλοσκεφτούμε τώρα έχουμε περισσότερο ελεύθερο χρόνο για να κάνουμε πράγματα που συνεχώς αναβάλαμε, είτε αφορούν την προσωπική είτε την επαγγελματική μας ζωή. Ας προσπαθήσει λοιπόν ο καθένας μας να αποφύγει:
- Να θέσει τον εαυτό του σε καθεστώς «καραντίνας». Διανύουμε μια περίοδο δράσης και όχι αναμονής! Προσαρμόζουμε λοιπόν την επικοινωνία μας βάσει των δυνατοτήτων μας.
- Να χαθεί στους στόχους του. Το χάος δεν αποτελεί λύση! Θέτουμε προτεραιότητες, διαμορφώνουμε τη στρατηγική μας και καθορίζουμε το χρονοδιάγραμμα που θα ακολουθήσουμε.
- Την έλλειψη προγράμματος τόσο εργασιακού όσο και προσωπικού. Όπως συχνά αναφέρουμε και στους πελάτες μας, το σώμα χρειάζεται χρόνο να ξεκουραστεί, να κοιμηθεί και να προσαρμοστεί στις αλλαγές. Η τήρηση ενός προγράμματος κάνει όλα τα παραπάνω πιο εφικτά.
- Να απομονωθεί. Κρατάμε επαφή με τους δικούς μας ανθρώπους, συνεργάτες, συναδέλφους και φίλους για να διατηρήσουμε την πνευματική μας ισορροπία.
Τι πρέπει να κάνει ο επαγγελματίας διαιτολόγος;
Η καλύτερη συμβουλή είναι η αξιοποίηση του διαθέσιμου ελεύθερου χρόνου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Η επόμενη Ημέρα
Οργανώστε τα επόμενα βήματα που θα ακολουθήσετε, ξεκινώντας με την καταγραφή ιδεών που μπορούν να βοηθήσουν την επαγγελματική σας παρουσία όχι μόνο στην παρούσα φάση αλλά και μελλοντικά.
Έχοντας καταλήξει σε χρήσιμες ιδέες, συνεχίστε ορίζοντας τις προτεραιότητές σας. Το σημαντικότερο ίσως από τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε, καθώς η προτεραιοποίηση των εκκρεμοτήτων συμβάλλει στην καλύτερη διαχείριση του εργασιακού χρόνου και κατ’ επέκταση στην αύξηση της αποδοτικότητας.
Στη συνέχεια, με κριτήριο την προτεραιότητα που έχετε θέσει για κάθε εργασία σας, δημιουργήστε το χρονοδιάγραμμα σύμφωνα με το οποίο θα κινηθείτε και ξεκινήστε τη δουλειά!
Tip: Μία χρήσιμη συμβουλή που μπορώ να σας δώσω αναφορικά με το χρονοδιάγραμμά σας είναι να αρχίσετε με την υλοποιήση εκείνων των ιδεών η ολοκλήρωση των οποίων δεν εξαρτάται από τη φυσική παρουσία τρίτων.
Να είστε δίπλα στους πελάτες σας πιο πολύ από ποτέ!
Για το σκοπό αυτό θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε πολλά και διαφορετικά μέσα για την επικοινωνία σας. Παραθέτω κάποια παραδείγματα που πιστεύω θα φανούν χρήσιμα.
Social Media Επικοινωνία
1. Video
Η παροχή πληροφοριών με τη μορφή video σίγουρα προσδίδει μία αίσθηση εκσυγχρονισμού, κύρους και σοβαρότητας
2. Live streaming
Είναι ένας σχετικά εύκολος τρόπος να έρθετε πιο κοντά με το κοινό που σας ενδιαφέρει, να παρέχετε γνώσεις και να λύνετε απορίες πάνω σε επίκαιρα θέματα, όπως στην παρακάτω περίπτωση:
3. Posts Photos
Καθώς οι λάτρεις των social media συνεχώς πληθαίνουν, η ανάρτηση posts σε Facebook, Instagram και Twitter θεωρείται ένας εύκολος και αποτελεσματικός τρόπος να προβάλετε τη δουλειά σας και το σημαντικότερο; Είναι εντελώς δωρεάν!
Επίσης και ένας ακόμη τρόπος να προβάλετε τις υπηρεσίες σας!
4. Funny Posts
Η αίσθηση χιούμορ είναι κάτι που εκτιμάται, ειδικά στη δύσκολη αυτή περίοδο. Πολλές οι διαθέσιμες επιλογές μεταξύ αστείων εικόνων, βίντεο ή τραγουδιών που περνάνε μηνύματα:
Όπως αντιλαμβάνεστε μπορείτε να επιλέξετε ένα περιεχόμενο και να το αξιοποιήσετε σε περισσότερα του ενός από τα παραπάνω μέσα.
Τips για επιτυχημένη διαχείριση των social media
- 2-3 posts ανά εβδομάδα είναι αρκετά για να κεντρίζετε το ενδιαφέρον των χρηστών κάθε κοινωνικού μέσου δικτύωσης.
- Προτιμήστε την ανάρτηση των posts σας σε ώρες γραφείου για την αμεσότερη παρακολούθηση των αντιδράσεων.
- Χρησιμοποιήστε τα αγαπημένα σε όλους emojis.
- Προσθέστε μέχι 3 hashtags στο Facebook και μέχρι 12 στο Instagram.
Περιεχόμενο Ιστοθέσης
Αναμφίβολα, η παροχή online συνεδριών αποτελεί πλέον βασική υπηρεσία κάθε επαγγελματία διαιτολόγου. Ως αποτέλεσμα, ο σχεδιασμός ή αλλιώς το στήσιμο αυτής της υπηρεσίας απαιτεί προσεκτικούς χειρισμούς. Ένας βασικός κανόνας για μία επιτυχημένη online στρατηγική είναι η προβολή του διαιτολόγου σε παραπάνω από ένα σημεία με ποιοτικό περιεχόμενο και η επικοινωνία του με το κοινό.
Παρακάτω σας παραθέτω κάποια μέσα τα οποία μπορούν να δημοσιευθούν στην ιστοθέση σας και παράλληλα να προβληθούν στα social media. Οπότε, με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια!
1. Συνέντευξη
Δική σας συνέντευξη ή και σε συνεργασία με άλλους συναδέλφους είναι πάντα μία ευχάριστη και διασκεδαστική εμπειρία που εγγυάται επιτυχία:
2. Επιστημονικά Άρθρα
Η συγγραφή άρθρων και η δημοσίευσή τους στην ιστοθέση σας και σε δημοφιλή στο κοινό sites αποτελεί μία αρκετά καλή διαφήμιση της επαγγελματικής υπόστασης ενός διαιτολόγου.
3. Infographics
H παρουσίαση σύνθετων διατροφικών πληροφοριών με απλό και κατανοητό τρόπο μέσω γραφικής απεικόνισης αποτελεί χρήσιμο σύμμαχο. Το αποτέλεσμα είναι ελκυστικό, κεντρίζει το ενδιαφέρον του πελάτη και διευκολύνει την αλληλεπίδραση των χρηστών στα social media. Εδώ πιθανόν να χρειαστείτε τη βοήθεια γραφίστα.
4. EBooks
Υπάρχουν στιγμές που αισθανόμαστε δημιουργικοί και θέλουμε να μοιραστούμε όλες τις γνώσεις που διαθέτουμε πάνω σε ένα αντικείμενο. Στην περίπτωση αυτή προτείνω τη δημιουργία ενός eBook με επίκαιρο θέμα και τη φιλοξενία του σε μία ηλεκτρονική πλατφόρμα με αυξημένη επισκεψιμότητα, όπως το ακόλουθο παράδειγμα:
Νηστεία: συνδυάστε γεύση με θρεπτικά συστατικά
5. Emails
Η επικοινωνία μέσω email με τους πελάτες μας δεν χρειάζεται να γίνεται μόνο για την αποστολή ενός διατροφικού πλάνου. Δείχνουμε ότι είμαστε κοντά τους για οτιδήποτε χρειαστούν. Για παράδειγμα, η αποστολή συνταγών μαγειρικής κατά τη διάρκεια της νηστείας, ή διατροφικών συμβουλών για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, ή ακόμη και η επικοινωνία όλου του περιεχομένου που σας έχω αναφέρει στο άρθρο μπορούν να κάνουν τη διαφορά στη σχέση σας με τους πελάτες!
Tip: Για όλα τα παραπάνω να θυμάστε ότι είναι σημαντικό να παραμένετε βοηθητικοί και επεξηγηματικοί ανεξάρτητα του μέσου που θα επιλέξετε. Και πάντα να ζητάτε τη γνώμη όσων σας διαβάζουν γενικά, να επιδιώκετε την αλληλεπίδραση!
Online Συνεδρίες με Επαγγελματισμό
Σας παραθέτω μερικά tips για επιτυχημένες online συνεδρίες:
- Πριν το πρώτο online ραντεβού σας με τον πελάτη φροντίστε να έχετε φορτίσει τη συσκευή που θα χρησιμοποιήσετε, να έχετε εγκαταστήσει την απαραίτητη εφαρμογή στον υπολογιστή σας και φυσικά να έχετε εξοικιωθεί με αυτή. Με άλλα λόγια, κάντε πρόβα!
- Βεβαιωθείτε ότι έχετε μία καλή σύνδεση internet.
- Ελέγξτε τη σταθερότητα της κάμερας και τη λειτουργία του μικρόφωνου.
- Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στον καλό φωτισμό, σε ένα περιποιημένο background και στην ελαχιστοποίηση εξωτερικής φασαρίας.
- Επιμεληθείτε την εικόνα σας. Να θυμάστε ότι υφάσματα με ρίγες ή γεωμετρικά σύμβολα δεν «γράφουν» καλά στην κάμερα.
- Χαμογελάστε στους πελάτες σας!
Στρατηγικές Κινήσεις που θα κάνουν τη διαφορά
Προσωπική ιστοθέση
Στο σημείο αυτό θα χρησιμοποιήσω ένα προσωπικό παράδειγμα. Διαθέτω μία προσωπική ιστοσελίδα diaitologos.com, για την παροχή online υπηρεσιών, η οποία ωστόσο έχει ημερησιώς 80-100 διαδικτυακούς χρήστες, οι περισσότεροι εξ΄αυτών είναι εν δυνάμει πελάτες μου. Εμένα στην παρούσα φάση, 1 χρόνο μετά την λειτουργία της, τα στατιστικά αυτά με αφήνουν ικανοποιημένο.
Συνεργασία με το medNutrition
Ωστόσο, σταθερά επιδιώκω την παράλληλη προβολή μου σε μια ιστοθέση με ευρύτερο κοινό και υψηλή επισκεψιμότητα, όπως το medNutrition που το επισκέπτονται ημερησίως 13.000-15.000 διαδικτυακοί χρήστες που ενδιαφέρονται για την υγεία τους. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται μεγαλύτερη προβολή των άρθρων σας και τη σύνδεση του ονόματος σας με το πρώτο portal διατροφής σε Ελλάδα και Κύπρο. Έτσι, είτε βρίσκεστε στην αρχή της καριέρας σας είτε διαθέτετε μία ήδη αξιόλογη εμπειρία μπορείτε να ενδυναμώσετε την επαγγελματική πορεία σας μέσω της προβολής της στο κατάλληλο κάθε φορά, για εσάς, κοινό.
Συνοψίζοντας
Ας είναι αυτή η πρωτόγνωρη κατάσταση που βιώνουμε η αφορμή για να αναπτυχθεί σωστά και αποτελεσματικά η online διαιτολογική υπηρεσία. Ένα ακόμα όπλο που ήρθε να προστεθεί στη φαρέτρα του επαγγελματία διαιτολόγου για να τον βοηθήσει να ανταποκριθεί σε κάθε νέα πρόκληση που θα αντιμετωπίζει από εδώ και στο εξής.