Blog

Οι διατροφικές συνήθειες στην Αμερική σήμερα: Τι νεότερο υπάρχει;

της Μαρίας Κοντοέ
23 Ιουλίου 2018
19764 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
diatrofikes sunitheies amerikis

Ένας στους τρεις καταναλωτές στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι σε προσπάθεια απώλειας βάρους. Ένας στους δέκα ακουλουθεί δίαιτα νηστείας, ενώ ταυτόχρονα η πλειοψηφία στρέφεται στην αγορά προϊόντων βιολογικών, λιγότερο επεξεργασμένων και βιώσιμων

Πηγή: https://www.foodinsight.org/

Το 2018, το 36% των καταναλωτών στην Αμερική επιδίδεται σε διατροφικά προγράμματα απώλειας σωματικού βάρους ή ακολουθεί συγκεκριμένα διατροφικά πρότυπα με τη διαλειμματική νηστεία  να είναι η πιο δημοφιλής, ακολουθούμενη από διαίτες περιορισμένης πρόσληψης υδατανθράκων συμπεριλαμβανομένων των: δίαιτα Paleo, χαμηλών υδατανθράκων, whole30, υψηλή σε πρωτεΐνη, κετογονική/υψηλή σε λίπος.

Ενώ το 2017 βασικό κίνητρο των καταναλωτών οι οποίοι επιδίδονταν σε αυτά τα διατροφικά σχήματα ήταν η απώλεια σωματικού βάρους, το 2018 οι καταναλωτές φαίνεται να ενδιαφέρονται περισσότερο για τη βελτίωση της καρδιαγγειακής τους υγείας και εν συνεχεία για την απώλεια βάρους και την ενίσχυση της ενέργειάς τους.

Παρόλα αυτά η αναγκαιότητα διατροφικής εκπαίδευσης παραμένει στο προσκήνιο και το 2018 αφού 8 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι υπάρχει συγκεχυμένη πληροφορία σχετικά με τα τρόφιμα τα οποία πρέπει να αποφεύγουν ή να καταναλώνουν προκειμένου να επιτύχουν τα παραπάνω οφέλη υγείας.

Πώς καθορίζονται οι διατροφικές επιλογές των καταναλωτών ;

Συγκριτικά με το 2017, οι καταναλωτές αγοράζουν περισσότερο βιολογικά προϊόντα και λιγότερο επεξεργασμένα τρόφιμα και αναψυκτικά, ενώ μεγαλύτερη έμφαση δίνουν και στη σημασία της βιωσιμότητας στην παραγωγική διαδικασία και κυρίως στη μείωση των φυτοφαρμάκων.

Σε ότι αφορά τα χαρακτηριστικά των βρώσιμων καταναλωτικών αγαθών, η γεύση παραμένει βασικό κριτήριο το οποίο επηρεάζει τις επιλογές τους, ακολουθούμενη από την εξοικείωση με το προϊόν και την τιμή. Το πόσο υγιεινό θεωρείται ένα τρόφιμο λαμβάνεται επίσης υπόψη, με 7/10 καταναλωτές να δηλώνουν ότι μεταξύ δύο προϊόντων με παρόμοια χαρακτηριστικά θα επέλεγαν εκείνο με τα λιγότερα τεχνητά συστατικά και το 22% θα πλήρωνε μέχρι και διπλάσια τιμή για την αγορά ενός τέτοιου προϊόντος.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το πως οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται τις πιο υγιεινές επιλογές τροφίμων και πως αξιολογούν τις ετικέτες τροφίμων.

Πώς τροποποιούνται οι πηγές διατροφικής ενημέρωσης;

Το 2018, το ποσοστό των καταναλωτών το οποίο επιλέγει να ενημερωθεί πάνω σε θέματα διατροφής από κυβερνητικούς οργανισμούς διπλασιάζεται συγκριτικά με το 2017. Περισσότεροι από 1 στους 3 καταναλωτές δηλώνουν ότι εμπιστεύονται αυτούς τους οργανισμούς (FDA, EPA, USDA, CDC κ.ά)  σαν πηγή πληροφόρησης, ενώ ακολουθούν η οικογένεια, οι φίλοι και οι επιστήμονες υγείας. Τα άτομα τα οποία επιλέγουν να ενημερωθούν από ένα διαιτολόγο είναι πιθανότερο να προέρχονται από το ηλικιακό γκρουπ των 65 ετών και άνω συγκριτικά με το γκρουπ των 35 ετών και κάτω. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι συχνά οι καταναλωτές δηλώνουν ότι βασίζονται για την ενημέρωσή τους σε διατροφικές πηγές τις οποίες παραδέχονται ότι δεν εμπιστεύονται.

international food and information council 2018 food health survey 1 638

Ποια τα συμπεράσματα για τον επαγγελματία διαιτολόγο;

Τα παραπάνω αποτελέσματα προέκυψαν από μία online έρευνα η οποία πραγματοποιήθηκε σε Αμερικάνους ηλικίας 18-80 ετών το Μάρτιο του 2018. Υποδεικνύει την αναγκαιότητα διατροφικής εκπαίδευσης του πληθυσμού τόσο ως προς τα διατροφικά πρότυπα τα οποία ακολουθεί με στόχο κυρίως την απενεχοποίηση της κατανάλωσης υδατανθράκων και σακχάρων όσο και ως προς την επίτευξη ορθότερων διαιτητικών επιλογών.  Από την παραπάνω μελέτη αναδεικνύεται και η αναγκαιότητα δημιουργίας μίας αμοιβαίας σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ διαιτολόγου και πελάτη η οποία θα έχει ως έμμεση συνέπεια και την ορθότερη ενημέρωση του δεύτερου πάνω σε θέματα διατροφής.

Μαρία Κοντοέ
Μαρία Κοντοέ Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, M.Sc