Ας ξεκινήσουμε συμφωνώντας ότι το ημερολόγιο διατροφής είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για τον κάθε συνάδελφο, αλλά και για τους ίδιους τους πελάτες μας. Μπορούμε να του δείξουμε ποιες είναι εκείνες οι επαναλαμβανόμενες διατροφικές συνήθειες που τους απομακρύνουν από τον στόχο και μέσω συζήτησης τους καθοδηγήσουμε να δώσουν οι ίδιοι απαντήσεις.
Εύκολο; Όχι! Χρονοβόρο; Ναι… Αποτελεσματικό; Ναι!
Πως αξιοποιούμε μια Εβδομαδιαία Καταγραφή;
Πώς κινούμαστε όμως όταν ο πελάτης, μας φέρνει μια «κακή» καταγραφή;
Προφανώς δεν αναφέρομαι σε «δύσκολο» να διαβαστούν, εξάλλου αυτό είναι σύνηθες στην καθημερινή μας πρακτική, δεν περιμένουμε όλοι μας οι πελάτες να είναι φιλόλογοι!
Εντάξει, αν δεν μπορούμε να τη διαβάσουμε της/του λέμε ευγενικά να μας την εξηγήσει. Μπορούμε πάντα να έχουμε κατά νου, ότι αν ο πελάτης θέλει πραγματικά να κρατήσει εβδομαδιαία καταγραφή, υπάρχουν και εναλλακτικές – να καταγράφει τι τρώει στο κινητό ή το tablet του για παράδειγμα.
Αν ωστόσο η «κακή» καταγραφή σημαίνει ότι δεν ακολούθησε καθόλου το πρόγραμμα ή το ακολούθησε σε μικρό βαθμό, τότε θα ήταν καλό να κινηθούμε στρατηγικά.
Όπως θα δείτε στην καταγραφή αυτή ο πελάτης:
- έχει παραλείψει το πρωινό δύο από τις 6 ημέρες της καταγραφής,
- καταναλώνει το μέγιστο 4 γεύματα στην καθημερινότητά του, με μερικές ημέρες να έχει μόνο 3 ή ακόμη και 2 γεύματα
- δεν έχει πιάσει τον στόχο των φρούτων, τις περισσότερες από τις ημέρες
Ποιος είναι ο στόχος του Διαιτολόγου;
- Θέλουμε να συνεχίζει να καταγράφει ώστε να έχουμε εικόνα της συνολικής τους προσπάθειας. Σπάνια καταγράφει ένας πελάτης ψέματα, συνήθως ξεχνάει το έντυπο ή αναφέρει ότι δεν το έκανε.
- Να αλλάξει τη διατροφική του συμπεριφορά! Το ημερολόγιο καταγραφής δεν είναι αυτοσκοπός, είναι ένα από τα εργαλεία που έχει στη διάθεση του ο εκάστοτε συνάδελφος.
Ποια είναι τα βήματα μας;
Ο κάθε συνάδελφος έχει τον δικό του τρόπο εργασίας και διαχείρισης του πελατολογίου του. Η δική μου πρόταση, κι αυτό που εφαρμόζω στο δικό μου γραφείο βλέποντας αποτελέσματα, είναι:
Βήμα 1ο
Αρχικά συγχαίρουμε το πελάτη μας για την καταγραφή που μας έφερε και τον ευχαριστούμε για την προσπάθεια. Του αναφέρουμε ότι προφανώς είχε δυσκολίες αυτή την εβδομάδα που αποτυπώνονται στην καταγραφή του και θα θέλαμε να μας τις εξηγήσει. Αποφεύγουμε να τον απογοητεύσουμε (ειδικά από την αρχή), θέλουμε να ακούσει ο ίδιος τις δυσκολίες που είχε, ώστε να τον κατευθύνουμε και στις απαντήσεις. Αυτή θα είναι η πρώτη έκπληξη του πελάτη γιατί θα αναμένει επίπληξη...
Βήμα 2ο
Του αναφέρουμε πόσο σημαντικό είναι να βλέπουμε βελτίωση στη διατροφική του συμπεριφορά από συνεδρία σε συνεδρία. Αν τα έκανε όλα τέλεια, δεν θα κάναμε τώρα αυτή τη συζήτηση και του υπερτονίζουμε να αποφεύγει τη λογική του άσπρου-μαύρου, επαφαναφέροντας τη λογική των μικρών καθημερινών νικών, που οδηγούν σε αλλαγή των διατροφικών συνηθειών. Και φυσικά του παρουσιάζουμε συνολικά την προσπάθεια που έχει κάνει μέχρι σήμερα, αξιοποιώντας τη Φόρμα Πορείας Πελάτη, τονίζοντας παράλληλα τα κίνητρα που μας έχει ο ίδιος πει κατά το Διατροφικό του Ιστορικό.
Βήμα 3ο
Του ζητάμε να εστιάσει σε ένα - δύο στόχους κάθε φορά που να είναι εφικτοί και διαχειρίσιμοι! Αποφεύγουμε να «υπερφορτώσουμε» με στόχους τους πελάτες μας, δυσκολεύοντας ακόμη περισσότερο μια ήδη δύσκοληη διατροφική καθημερινότητα που πιθανό να έχουν. Στο σημείο αυτό, ταιριάζει η αξιοποίηση ορισμένων εβδομαδιαίων καταγραφών με εκπαιδευτικό infographic (στη πίσω σελίδα), που έχουμε δημιουργήσει και μπορούμε να εξηγήσουμε στους πελάτες μας πως θα αντιμετωπίσει τις λιγούρες, πως να διαχειριστεί τις μερίδες, τρόπους για να καταναλώσει το κοτόπουλο, τα θρεπτικά συστατικά σε ένα πρωινό που θα τον χορτάσουν κ.ο.κ.
Εν κατακλείδι
Κλείνοντας αυτό το άρθρο, θα ήθελα να αναφέρω ότι οι πελάτες μας είναι μαθημένοι από το σχολείο να βλέπουν κόκκινα τα λάθη τους και να μένουν εκεί, χωρίς να κοιτούν τις σωστές απαντήσεις. Προσπαθήστε να τους δείξετε και τι καλό έχουν κάνει στις καταγραφές τους!